Tjugotredje Juli

Det är så mycket smågrejer som måste göras, sånt som jag inte tänkt på.  Papper som ska fyllas i, bankkort och busskort måste fixas. Med ens är jag sjukt tacksam över de busskorten vi får hemma, att helt gratis kunna åka vart jag vill, när jag vill. Först och främst är det inte bara ett buss company som kör här, så man måste hitta rätt, och sen är det inte gratis heller. Kangaroo bus lines heter den jag ska åka med föresten, bästa namnet.
 

Husen här har ingen isolering, så när det om natten är sådär fem grader, är det inte mycket varmare inne, man klär på sig när man går in. Förutom tre täcken sover jag med de tjockaste kläder jag kan hitta. Och fryser fortfarande. Jag har fått låna en nalle av Lurline, alltså min counsler jag bor hos för tillfället. Harry heter han, Healthy Harry, och han är jättemjuk, haha!

 

Igår var vi på ett möte i skolan, träffade rektorn, bestämde vad för kurser jag ska läsa och tittade på skoluniformer. Rektorn var jättesnäll! Han hade precis kommit hem från en Europaresa, och berättade typ allt om den. En av mina framtida väldmammor var också med, av henne ska jag få låna kjol och skjorta, så jag slipper betala för dem i alla fall. Man får välja mellan kjol och skjorta eller klänning, förutom det måste man också ha kavaj, slips, hatt, svarta läderskor och vita strumpor. Skolans vita strumpor, som man måste köpa där. Jag får alltså inte ha mina egna strumpor på mig. Vintertid har man också nylonstrumpbyxor, och en pullover, fast de är valfritt och inte något man måste köpa. Just det! Sen måste håret vara uppsatt också! Smink och smycken är inte en del av skoluniformen. Bild på hela outfiten kommer, jag lovar!

 

Jag har som sagt valt kurser. Jag ska läsa kemi (så jag inte ligger allt för mycket efter när jag kommer hem), PE (alltså idrott), och drama. Elsa ska läsa drama, undrar hur det här kommer sluta.. Förutom de ska jag självklart läsa de obligatoriska ämnena, som matte (Matte B, mellansvår), engelska (där jag ska läsa den svårare av två engelska kurser..) och ”Christian Ministry & Theology Certificate III – Youth Ministry”. Jag tror namnet säger allt. Skolan, St Columbans College, är en katolsk privatskola, alla jag pratat med säger att den är jättebra, och jag antar att den inte är sådär jättebillig för föräldrar att sätta sina barn i.

 

Imorgon ska jag få börja skolan, och jag är jättenervös! Det är ju ändå därför jag är här, för att gå i skolan. Det ska bli kul att få träffa folk i min egen ålder. Jag kommer också flytta hem till Jan och John imorgon, min första värdfamilj! Det ska bli skönt att faktiskt få flytta in någonstans, att få slippa bo i min resväska. John äger en bilfirma, där de säljer nissan bilar, och john deer traktorer(?). De verkar, speciellt Jan helt over excited över att få ha en dotter. Tillfälligt.

 

Klimatet här är ganska tropiskt. Färglada papegojor som flaxar omkring och palmträd utanför sovrumsfönstret. Rob (gift med Lurline, min counsler) är pensionerad veterinär, och han har lärt mig allt som är värt att veta om Australiens natur. Han visade mig de Australienska pengarna, och förklarade vem/vad de föreställde (sedlarna känns förresten som plast, typ låtsaspengar man hade på dagis). På ett av mynten, kommer inte ihåg vilket, men det var i alla fall en bild på ett djur, ser ut ungefär som en utter med anknäbb. Rob blev helt chockad över att jag inte viste vad för djur det var. Det slutade med att jag fick en ingående biologilektion i däggdjur. Djuret på myntet var en ”platypus”, ett av två däggdjur i världen som lägger ägg (visste inte ens att det fanns sånna..), och självklart finns båda två att hitta endast i - Australien!

 

Jag har nu varit här i fyra hela dagar! Alltså har jag pratat engelska i fyra dagar! Det går förvånansvärt bra faktiskt! Jag börjar vänja min vid australiensk engelska, och snart pratar jag likadant själv, haha! Jag förstår ändå inte allt, som uttryck och vissa ord. Trottoar till exempel, heter varken pavement eller sidewalk, utan här säger man footpath.

 

 Här är en bild på sportuniformen och min otroligt vackra hatt. Som tur var behöver jag bara ha på mig den till och från skolan.

 
 
Hoppas allt är bra där hemma, jag stannar ett tag till! Puss&kram, hälsa morfar!
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Det här mormor, är en blogg! Ungefär som en dagbok, fast på internet. Och lite mer offentlig. Här kommer jag lägga upp lite bilder, och hålla dig uppdaterad om vad jag har för mig här på andra sidan jorden