Mt Tibrogargan

Det blev tidig morgon idag. Eller tidig för att vara jag, och söndag. På dagens agenda stod bergsklättring. Min värdpappa, värdbror och jag besteg Mt Tibrogargan (eller apan som jag kallar den, då den ser ut som en gorilla och dess riktiga namn går inte uttala). Berget på 364 meter, är en del av the Glass House Mountains. Jag hade tänkt mig mer eller mindre bush walking, att det vi gjorde var någonting ingen skulle vara så dum att ge sig in på. Ack så fel jag hade. Bilparkeringen var packad. Under klättringen fick vi vänta ganska länge på att folk skulle försvinna så vi kunde ta oss upp. Det var också mycket brantare än vad jag förväntat mig, en stor del av vägen var riktig klippklättring. Utan rep eller någon form utav säkerhetsutrustning (nej mamma, du läste inte dethär). 
 
The Glass House Mountains är en grupp på elva berg längs the Sunshine Coast. Namnet kommer av att James Cook under sin upptäcktsfärd 1770, tyckte att bergen påminte om någon glasmaskinsak från hans hemstad. Alla berg har aboriginska, outtalbara namn, Mt Tibberoowuccom och Mt Ngungan är bara två exempel. 
 
Liksom allt annat som har med aboriginsk historia att göra, är storyn kring the Glass House Mountains helt sjuk. Legenden säger Tibrogargon ska vara pappa till alla berg, med Beerwah (högsta berget) som sin fru, och att hon nu ska vara gravid igen. Ett berg är alltså gravid. Enough said.
 
"Even to this day Tibrogargan gazes far, far out to sea and never looks at Coonowrin. Coonowrin hangs his head in shame and cries, and his tears run off to the sea, and his mother, Beerwah, is still pregnant, for, you see, it takes many years to give birth to a mountain"
 
Vy av the Glass House Mountains  

 
 
 
 
 
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Det här mormor, är en blogg! Ungefär som en dagbok, fast på internet. Och lite mer offentlig. Här kommer jag lägga upp lite bilder, och hålla dig uppdaterad om vad jag har för mig här på andra sidan jorden